Scitech - Nauka

Da li je Mars nekada bio sličan planeti Zemlji? (VIDEO)

Veliki broj analiza i pokušaja da se prikupi što više podataka o planeti Mars, svakako će pomoći naučnicima kako bi se sve informacije jednog dana iskoristile za slanje prve ekspedicije astronauta na površinu Crvene planete. Ipak, za većinu informacija koje danas znamo o Marsu, umnogome je zaslužan upravo rover Curiosity, koji je u prostorije NASA-e poslao nove, veoma značajne informacije koje mogu znatno uticati na menjanje dosadašnjih saznanja koja su nam bila raspolaganju o ovoj planeti.

Otisnut sa površine naše planete 2011. godine u raketi Atlas V 541, Curiosity nam je tokom četiri godine duge misije (sleteo je na Mars 2012.) detaljno približio ovu planetu, bilo da je rečo značajnim naučnim podacima koji se zasnivaju na zakonima fizike i hemije ili fotografijama visoke rezolucije uz pomoć kojih smo mogli na najbolji mogući način da upoznamo površinu Marsa. Ipak, da otkrićima još nema kraja dokazuju nove informacije koje je na Zemlju poslao ovaj robot.

Pre svega, bitno je istaći da je drveni Mars pre nekoliko miliona godina verovatno bio slične strukture kao i naša planeta – sa velikom količinom vode, što se odmah može povezati sa potencijalnim prisustvom određenih živih mikroorganizama ili nekim složenijim oblicima života. No, vratimo se Curiosityju i njegovom neočekivanom otkriću koje je pokazalo da kamenje na Marsu pored ostalih materijala sadrži visok nivo manganskog oksida, što samo potvrđuje mišljenje pojedinih naučnika da su pojedini minerali napravljeni upravo zahvaljujući velikom prisustvu atmosferskog kiseonika.

Sa druge strane, neizbežno je istaći da je svega 0,13% kiseonika prisutno u atmosferi Marsa, te je pre milijardu godina ovaj broj sigurno morao da bude znatno veći. Štaviše, pomenuti podaci ne predstavljaju veliko iznenađenje za naučnike, koji ističu da se visok procenat mangana u kamenju ne može formirati bez velike količine vode u tečnom stanju, pod veoma jakim uslovima oksidacije.

Od analiza Marsa do prvih ekspedicija

Na pitanje gde je, kako i na koji način kiseonik dospeo do Marsa naučnici i dalje nemaju odgovor. Jedna od teorija ipak ukazuje na to da je izvor ovog veoma bitnog elementa dobijen upravo zahvaljujući vodenoj pari, koja je tokom procesa velikog isparavanja sa vodene površine Marsa,rezultovala zarobljivanjem i čuvanjem kiseonika u kamenju i stenama Crvene planete.

NASA

@NASA

Was Mars past more Earth-like? @MarsCuriosity findings suggest more oxygen in atmosphere:

http://

go.nasa.gov/298n7Fb

Ovo je sigurno samo jedan od načina na osnovu koga se može pretpostaviti prisustvo mangana u stenama. Nakon otkrića i urađenih analiza vrlo lako se može pretpostaviti da je drevni Mars, sudeći prema do sada ispitanim strukturama, bio znatno približniji planeti Zemlji, nego što se ranije mislilo.

Sigurno je da će u budućnosti nova saznanja i naučne procene zahvaljujući podacima Curiosityja samo još više doprineti da se prikupi veliki broj informacija o ovoj planeti koje bi u bliskoj budućnosti možda ubrzale proces slanja prve ekspedicije astronauta na ovu planetu – ukoliko se pre toga ispitaju svi uslovi za život kako bi se formirali objekti za prve stanovnike ove planete – ako se ikada i budu ostvarili zamišljeni planovi i vizije naučnika.

Zanima vas i ovo?