Lifestyle - Putovanja

Banke zarađuju i na plaćanju turističkih aranžmana

Početak godišnjih odmora i dolazak ljeta  je mnoge naše sugrađane poveo put turističkih agencija. Oni koji su svoja ljetovanja rezervisali ranije pa sad plaćaju ostatak aranžmana, a ima i onih koji su sačekali „Last Minute Ponude“ pa sad tragaju za najpovoljnijim agencijama.

Iz najposjećenieg finansijskog portala kamatica ukazuju da, koliko god da presudnu ulogu u odabiru turističke agencije igra cijena aranžmana u periodu u kom želimo da idemo na odmor toliko je i važno obratiti pažnju na cijenu aranžmana, odnosno koliko će aranžman da nas košta prilikom agencijskog plaćanja.

„Prilikom odabira aranžmana većina nas ne obraća pažnju na ugovor i jednu bitnu stavku u istom, a to je koja banka stoji iza turističke agencije i koji kurs ćemo plaćati prilikom rezervacije puta“, ističu iz Kamatice.

Kako se navodi turistička agencija nije finansijska ustanova tako da sama ne može da određuje kurs, već koristi kurs banke u kojoj ima otvoren račun. Plaćanje se vrši po prodajnom kursu na dan uplate koji je uvijek veći od srednjeg ili kupovnog kursa, malo je onih koji znaju da se ne obračunava prodajni kurs, već efektivni prodajni kurs.

- Efektivni prodajni kurs je kurs koji se plaća prilikom plaćanja ka inostranstvu -

Laički rečeno, mi agenciji plaćamo u dinarima, a agencija dinare pretvara u evre i plaća naše aranžmane. Pošto se plaćanje vrši u inostranoj valuti, agencija mora od dinara da pretvori u evre, a tu kupovinu obavlja po efektivnom kursu matične banke. 

„Razlika između ta dva kursa je u tome što je prodajni efektivni kurs uvek veći od prodajnog kursa i on može biti veći i do 10 posto u odnosu na prodajni kurs“, posebno se naglašava.

U ovom slučaju banke zarađuju na mjenjačkim poslovima, a agencije se samo štite od gubitka  tako što razliku u kursu prilikom plaćanja aranžmana prebacuju na klijente. 

- Turističke agencije su ljute na banku, putnici na agencije, i svako na svakoga -

Iz Kamatice preporučuju da se prilikom odlaska u agenciju i plaćanja aranžmana treba raspitati koji je kurs i kod koje banke agencija ima otvoren račun, kako ne biste plaćali letovanje skuplje samo zato što je agencija vezana za banku koja ima mnogo viši kurs u odnosu na ostale.

Postavlja se pitanje zašto turističke agencije ne iskazuju cijene svojih aranžmana u dinarima?
Dušan Uzelac direktor finanasijskog portala Kamatica pojašnjava da nedostatak regulative omogućava ovakav haos na tržištu. 

„Turističke agencije su ljute na banku, putnici na agencije, i svako na svakoga jer ne postoji volja države da jednom za svagda reši problem kod proizvoda čija se cena iskazuje u drugim valutama. Ovo bi lako moglo da se reši zabranom iskazivanja cene u drugim valutama pa bi u slučaju turističkih agencija cene svih aranžmana bile iskazane u dinarima, šta bi pojednostavilo odnose između agencija i klijenata“, kaže Uzelac. 

Zanima vas i ovo?