Lifestyle - Kako da...

Kako da uspostavite normalan pritisak?

Ako ste često umorni i iscrpljeni, nedostaje vam energija i pospani ste, imate povremenu nesvesticu, vrtoglavicu, osjećate opštu slabost i muti vam se vid, najvjerovatnije imate nizak krvni pritisak ili hipotenziju. Simptomi mogu da budu različiti i uglavnom se ne ispoljavaju svi odjednom. Pored već pomenutih, mogu da se jave i malaksalost, apatija, loše pamćenje, kao i rasijanost. 

Nizak pritisak češÄ‡e imaju žene. Najugroženije su one srednjih godina, u četvrtoj i petoj deceniji, koje se bave intelektualnim radom. Hipotenzija može da poremeti menstruaciju, a žene koje imaju nizak pritisak ne bi trebalo da drže stroge dijete, jer to ciklus može dodatno da zakomplikuje. Muškarcima koji imaju nizak pritisak ovo stanje može da uzrokuje pad potencije. 

Nizak pritisak može da se javi kao posljedica dehidracije, depresije, kardiovaskularnih bolesti, obilnih krvarenja, bakterijske infekcije, ali i zbog zavisnosti od alkohola i nikotina. Kako simptomi niskog pritiska najčešÄ‡e nastaju zbog smanjenog dotoka krvi, trebalo bi poboljšati cirkulaciju. Brži protok kroz krvne sudove mogu da podstaknu neki lijekovi, ali i prirodni preparati. 

1. Dva litra vode 

Odrasli bi dnevno trebalo da popiju oko dva litra tečnosti. ŽeÄ‘ bi trebalo na prvom mestu gasiti vodom. Prema japanskoj metodi, trebalo bi ujutru, pre pranja zuba, popiti četiri čaše vode. Nakon toga 30-45 minuta ne treba ništa jesti ni piti. Posle toga normalno doručkovati, pa naredna dva sata opet ništa ne jesti. Nikada ne treba piti hladnu, koja usporava varenje, već toplu vodu. 

2. ÄŒaj prije podne 

Pritisak mogu da podignu i čajevi od ruzmarina, koprive ili gloga, a preporučuje se i zeleni. U narodnoj medicini čaj od ruzmarina je vjerovatno najpoznatiji prirodni lijek za podizanje niskog krvnog pritiska. Mogu da se popiju dve do tri šolje ovog napitka dnevno, a priprema se tako što se jedna kašičica ruzmarina prelije šoljom ključale vode i ostavi da odstoji 10 minuta. Savet: Ovaj čaj ne treba piti kasno po podne ili uveče, jer povećava budnost. 

3. Vino od ruzmarina 

U litar kvalitetnog crnog vina treba dodati šaku listova ruzmarina. Ovu mešavinu čuvati u staklenoj flaši sedam dana. Svakoga dana je treba nekoliko puta dobro promućkati. Osmog dana se vino procedi i protiv niskog krvnog pritiska pije svakog dana po jedna rakijska čašica, ujutru pre doručka i jedna pre ručka. 

4. Kafa za brz efekat 

Postoji ubeÄ‘enje da kafa podiže krvni pritisak i uglavnom zbog toga mnogi ovim napitkom započinju dan. I zaista, kafa kao diuretik, u prvom momentu podiže pritisak, ali ga kasnije obara i zato je ne treba piti previše. Ovo pravilo posebno važi za kafe s jačom koncentracijom kofeina kao što su nes i espreso. Ne bi trebalo piti više od dvije-tri šoljice na dan. Poslije jutarnje kafe osobe koje imaju hipotenziju trebalo bi da pojedu sendvič s maslacem i sirom, jer slana hrana podiže pritisak. 

5. Jodirana so 

Jedite nešto slaniju hranu, jer so vezuje vodu u organizmu. Preporučuje se jodirana, jer jod stimuliše cirkulaciju i podstiče proizvodnju hormona štitne žljezde koji djeluju stimulativno. Ako jodiranu so koristite za kuvanje, začinite jelo neposredno prije serviranja, jer se jod kuvanjem uništava. 

6. Više manjih obroka 

Neredovni obroci usporavaju dotok krvi, pa se osobe sa hipotenzijom osećaju još umornijim i bez energije koja je neophodna za normalno svakodnevno funkcionisanje. MeÄ‘utim, nije dobro ni pretijerano prejedanje, jer nakon obilnog obroka pritisak pada. Najbolje rešenje je uzimati više manjih obroka, što će pomoći da pritisak ostane u zdravoj ravnoteži. Osim toga, takav način ishrane doprinjeće i normalnoj tjelesnoj težini. Preporučuju se Ä‘umbir, žen-šen, bijeli luk, peršun, celer, žalfija, kopriva, ren, borovnice, dinja, jagode, limun, spanać, paradajz, rotkvice, kukuruz i krompir. 

7. Šaka koštunjavog voća 

Voće i sjemenke podstiču rad žlezda, sužavaju krvne sudove i poboljšavaju cirkulaciju. Možete da pojedete šaku koštunjavih plodova i semenki dnevno, recimo badema, lješnika, oraha ili sjemenki bundeve. 

8. ÄŒaša soka od cvekle 

Poznata je kao prirodni lek protiv starenja i anemije. Po jedna čaša sviježeg soka od cvekle dnevno za nedelju dana može znatno da umanji simptome niskog pritiska. 

9. Vitamini C i B 

Oni su takoÄ‘e značajni u borbi protiv niskog pritiska. Posebno blagotvorni u prevenciji i lečenju hipotenzije su vitamin C, vitamini B grupe i proteini. 

10. Vježbajte umereno 

Vježbanje je neophodno da bi se pritisak doveo u ravnotežu. Ipak, nikako ne bi trebalo početi naglo sa vježbanjem, jer to može da izazove potpuno suprotan efekat. Preporučuju se za početak lagane šetnje, a kasnije može da se nastavi sa trčanjem, čak i na duže staze. Savjetuju se brzo hodanje, lagano trčanje, plivanje, umjereno brza vožnja rolera, ili bicikla. 

Zanima vas i ovo?